Etiketter

Det var en bit att åka till tävlingen så vi åkte hemifrån ca kl.5:30. Frukost tog jag med (betavivo+soyayoghurt). Det blev bara en kopp starkt kaffe innan vi åkte 😉

Väl framme lastades cykeln av och jag gick till växelområdet för att lämna in cykel, hjälm, cykelskor, cykelhandskar, sportglasögon, löparskor, strumpor, racebelt, gels/dextrosol, handduk att stå på (man är blöt efter simningen så bra att torka av fötterna och sig själv lite efter det innan man byter till cykling).
När det var incheckat kollade jag blodsockret och banan mm. Låg på 7,5mmol/L och blev nervös och sänkte basalen lite till (hade sänkt basalen med 50% ca 2h innan start). Vill ju absolut inte bli låg under simningen.

Sen väl vid simstarten hade jag med en gel i handen och 2 i benen på våtdräkten. Den i handen tog jag 5min innan starten. Som sagt ville inte bli låg. Simningen gick jättebra.

Vid växlingen kunde jag inte se blodsockervärdet utan det stod bara att sensorn tappat kontakt. Tog av mig våtdräkt och tog på mig cyeklskor, hjälm etc. I min sadelväska hade jag en blodsockermätare, insulin och spruta och dextrosol och en clifbar. I mitt racebelt hade jag fäst 3st energigel och i fickorna bak på linnet hade jag ytterliggare gels och dextrosol.

Cyklingen gick riktigt bra. Tycker det är den tyngsta grenen. Jag är inte så bra på det och tycker alltid det är så tungt och jobbigt men idag fick jag minsann fart på cykeln! Kul!
Tack vare sänkningen av basalen gick blodsockret upp fort. Jag fick ”cgm-kontakt” ganska snabbt och hamna först på 16mmol/L. Tog 0,5E men sen gick det vidare till 20mmol/L. Under cyklingen drack jag sportdryck och tog totalt 2 gels. Men med för lite basal i kroppen så blev det såklart väldigt högt. Och så dumt nog låg det på 20mmol/L bra länge under cyklingen 😦 Jag duttade och duttade bolus och till slut hade jag 5E aktivt men inget hände. Vågade inte ta mer för jag vet vad som kommer hända och det gjorde det. När det var ca 1mil kvar på cyklingen rasade det neråt..
Så det blev gel, dextrosol och massa sportdryck snabbt. Så mycket så man mår illa 😦
Typiskt!

Jag hade pumpens basal på stopp bra länge. På löpningen gick den igång efter att ah varit stopp länge men stoppades igen flera gånger. Det gick upp till 5-6mmol/L och låg där trots all cocacola, och sportdryck jag tog under löpningen. Det var tråkigt att det blev samma mönster som min förra ½ ironman. Att det ligger jättehögt på cyklingen och sen rasar. Men löpningen annars gick fint! Knät krånglande ingenting och kroppen kändes fräsch.
Det var lite oroligt med blodsockret men jag blev aldrig låg. Magen gillade inte att jag börja proppa i mig gels/sportdryck etc så snabbt så mycket på kort tid så ett toalettbesök blev det på löpningen.

Sen kom jag in i mål! Fantastisk känsla! Så glad att jag mått så bra under hela loppet och inget som hade total fallerat! Ingen känning, ingen punka, inget knä som bråkade, nä allt hade gått vägen! Det enda yttepytte krångel var min garminklocka som jag glömt ställa in på triathlon så när jag ville se hur långt jag hade kvar på cykling och löpning blev det inte riktigt rätt då jag stoppat och startat på fel ställe men det gjorde inte så mycket.
IMG_2462

Diabetesmässigt har jag fått lite rutin på det hela nu:
* Blodsockermätare (freestyle lite, med teststickor i plastfolie), daily dose- minispruta med insulin i en liten zip-påse som jag har bak på linnet i fickan.
* Sätter 2 kanyler på magen om ena lossnar har jag en extra att byta till.
* Alltid lite mer gels och dextrosol med än vad jag tror att jag kommer göra mig av med.
* Blodsockermätare, insulin och spruta sadelväskan + dextrosol.
* Gels att sätta i race beltet. Det finns race belt med små fästen för energigels och en sån rekommenderar jag varmt.
Race Belt + Gelhållare - Nummerlappshållare
Bild= https://umarasports.com/butik/tillbehor/race-belt-gelhallare/

* Kalibrera cgm:n innan starten så du inte behöver stanna och göra det under loppet.
* Sätt antingen pumpen på ljudlös såsom jag gör eller ställ in efter hur du vill ha det själv.
* Har med mig en stor tygneccessär där jag har extra infusionsset, reservoar, batterier, sensorer, inserter, teststickor etc om något händer innan starten så kanske man har tid att fixa till det innan.
* Tejp om du behöver fästa gels på cykeln. Se till bara att de inte skaver emot benen när du cyklar.

Man lär sig hela tiden nya saker och än är jag inte så rutinerad på denna sport så nya lösningar kommer hela tiden haha.
Nu planerar jag att köpa mig en plastlåda att lägga mina saker i vid växlingsområdet för att skydda mot regn och blåst. För än så länge har jag haft strålande sol på loppen 🙂

Nästa helg blir det 2 sprintlopp! 750m simning 2mil cykling 5km löpning. Känns skönt med lite kortare lopp nu 😀