12km, firar med tårta :P

Etiketter

, ,

Idag hängde jag med på Göteborgs varvsträning! Det var väldigt längesen jag gjorde det nu (pga av skada..). Men jag tänkte att jag testar. Hade hoppats på att de skulle springa runt 10km men det blev 12,8km så lite väl långt. Men det gick okej. Efter 7km började jag få ont i mitt vänstra knä men det höll sig. Inte skönt men jag haltade inte. Jag sänkte farten och tänkte på tekniken. Spänna magen och fram med höften. Efter passet fick man vatten, banan och kexchoklad. Så kul att springa i grupp igen. Det saknar jag. Kör ju all löpträning själv för att kunna anpassa efter mig själv pga av mitt dumma knä som ibland strejkar.
Idag rensade jag lite och hittade några träningsprogram. Ett rehabprogram för benhinnor som jag fick då jag hade benhinneinflammation 2014.
Jag hittade ett rehabövningsprogram för min höft som var från sommarn 2015. Och sist men inte minst ett rehabprogram för mitt knä (hopparknä?) från november 2016..
Nu börjar jag ledsna på löpningen och känner att 2018 får bli ett år att tänka efter kring just löpningen. Jag vill inte hålla på med det om det hela tiden ska bli skador. Då tappar jag lusten helt och nu när det blivit så mycket så tycker jag inte det är värt att hålla på med så mycket rehabilitering och vila etc. Nä jag vill träna och njuta!

Sen funderar jag på att kanske släppa löpningen på de längre sträckorna. Och inte köra mer än 10km. Även lopp. Så inga maror eller halvmaror.
Nu är jag anmäld till triathlon och swimrun i sommar. Där ingår löpning men i de sporterna blir det inte bara fokus på löpning och man kan välja distanser där löpningen inte blir så lång.
Cykellopp har jag 2 inbokade med och det fungerar bra med benen.

I annat fall sadlar jag om till styrketräning. Kanske börja med fitness 😉
Nä vi får väl se. Men jag känner att i år får jag samla tankarna lite och se hur det går. Jag kommer satsa mycket på rehabiliteringen såklart men funkar det ändå inte byter jag nog inriktning.
Hittade förresten en jättebra sida om just hopparknä med övningar: http://www.linabjorkskog.com/traning/hopparkna-ovningar

Efter löprundan hade jag tänkt att provbaka en vegansk prinsesstårta inför ett kalas vi ska ha om några veckor men jag ville se om det gick och det gick bra 😀 Den blev inte så snygg men jag la inte så mycket tid på dekorationen (ingen ros tex) och grädde och sylt överallt.. Men god blev den! Så den kommer det bjudas på. Så det blev lite tårta att äta efter löprundan. Så fick jag firat mina 12km idag 🙂

IMG_0683
IMG_0682

Annonser

Trött i knoppen men okej i kroppen

Jag har haft problem med tröttheten sen jag var 14-15år vad jag kan minnas men det blir extra segt under det här halvåret och när det inte ens finns snö som lyser upp.. Så förbenat tråkigt och mörkt ute. Vill bara dra täcket över huvudet och vakna nångaång i april. Just nu känns det som det bara är att bita ihop köra ner huvudet gå till jobbet, träna på inför kommande lopp till vår och sommaren och dricka en massa kaffe för att mäkta med..
Har testat D-vitamin sen något år tillbaka vid den här tiden på året men märker ingen skillnad. Berocca tycker jag är ganska okej.
Idag blev det en sväng till gymmet efter jobbet men stannade faktiskt på Ica för att köpa en energidryck (dricker aldrig sånt) men det behövdes verkligen idag och det fungerade bra. Men inget jag vill fortsätta med..
IMG_0661 Trots tröttheten har det blivit Crosschallenge, löppass, spinning och ett styrkepass. Känner mig inte lika trött i kroppen som i knoppen. Tror det här mörkret drar ner min skalle mycket..

IMG_0659

Låg väldigt bra under spinningpasset. Hade pumpen bortkopplad under det 45minuter långa passet.

Nu ska jag lägga mig och läsa lite och äta lite kvällsmat.IMG_0662
IMG_0668

Nytt år nya tag!

Hoppas ni haft en bra julledighet och nyår. Jag har bara varit ledig de röda dagarna i år. Men det var inte så dumt det heller, blev ju trots allt några dagar ledigt 🙂
Nyårsafton firade vi hemma i stan. Det blev restaurang. Mysigt! Dom hade fixat en supergod vegetarisk 3-rätters meny. På mig hade jag en svart klänning och svarta strumpbyxor som pumpen fick ligga i. Smidigt att den lyser igenom strumpbyxorna så ser man värdet om man kavlar upp lite. Den buktar heller inte ut men klänningen är lite lösare i modellen så det underlättar. Dumt nog tänkte jag inte på att dosera med blodsockermätaren som man kan göra men det får jag köra på nästa gång finkläderna åker på!
IMG_0602
Vi körde nyårsquiz och gick igenom året som passerat. Träningsmässigt så var 2017 ett år med mest rehabträning känns det som. Göteborgs varvet blev kass när jag fick gå pga smärtan i knät. 2 lopp på hösten gick okej men fick ta det väldigt lugnt vilket var lite trist.
Diabetesmässigt har jag nog släppt lite på kraven förra året. Det blev lite för mycket med allt annat så jag kände att så länge blodsockret ligger okej så är det okej.
Nu är det lite lugnare i livet och jag kan fokusera lite mer på att lösa problem med det svängiga blodsockret.
Tyvärr stressar jag för mycket då och då och då går blodsockret verkligen bananas och inget blir logiskt och heller inget jag kan justera doserna för. Men ska försöka lugna ner vardagarna lite mer.

I dagarna har jag lyckats anmäla mig till en massa lopp. Blev lite väl mycket känner jag nu i efterhand! Och inga bra distanser om knät inte blivit bra. Har funderat på att antingen skaffa startklar försäkring eller bara höra med arrangörerna om jag kan ta den kortare distansen istället på tävlingarna men vi får se hur det artar sig.

Det blir 2 cykellopp på 140km och 160km.
Göteborgsvarvet 21km.
Swimrun ca 40km
Triathlon 1/2 ironman.

Men jag håller igång med rehabträningen vill säga styrketräning för benen och tänker mycket på tekniken när jag är ute och springer. Försöker köra lite mer styrketräning nu på denna delen av året och fokusera mer på kondition senare.
Vi får se hur det går 🙂

God fortsättning!

God jul till er alla!

Hur går det med blodsockret bland Alladin-askar, pepparkakor, lussekatter, godis etc? 🙂 Så länge jag håller mig borta från det eller äter ytterst lite fungerar det. Men julafton bryr jag mig inte så mycket. Äter det jag vill och försöker göra det bästa av blodsockret men blir inte stressad om det sticker iväg och blir svajigt just under den dagen.

Men sen finns det saker som jag tycker är helt onödigt att välja med socker som tex julmust. Dricker bara julmust light. Finns ingen anledning tycker jag att välja den vanliga sockriga. Jag gillar smaken och vet inte skillnaden smakmässigt på light och den vanliga och den påverkar inte blodsockret alls så det är ju toppen. Glögg finns en sockerfri variant som jag gillar mycket. Så där väljer jag inte heller den sockrade. Gillar smaken och blir lättare med blodsockret.
IMG_0575
Viktmässigt är det ju bra att hålla sig borta från paradisaskar och allt julsött med! Inte bara för blodsockret 🙂 Men som man brukar säga det är 365dagar per år och det är inte julafton just som kommer göra dig tjock eller ge dig ett dåligt hba1c.
Hann med ett besök till viktväktarna förra veckan och jag höll fortfarande vikten. Skönt! Luriga med julen är ju att man ibland fortsätter äta dåligt flera dagar i och med alla julbord, julfikor, lediga dagar etc och det kan lätt sätta sig på vikten och ge ett jobbigt blodsocker. Nä så nån dag kan man unna sig extra men sen får man hålla igen 😉 Jag märker av det så fort också när man äter dåligt. Blir slö trött och ont i magen och blodsockret går bananas. Så det räcker med jul 1ggr/år 🙂

Men vart är snön? 😦 Jag hann åka längdskidor förra helgen. 10km. Fick grym träningsvärk efter. Jättekul att få åka men sen försvann ju snön tyvärr..suck..
Ingen vit jul i år heller..

Lite bilder från jobbet i veckan, ingen snö i sikte:

Ha en riktigt GOD JUL!

f4a5bff9b2f9b9262578be625b87ec1c

Lång väntan..

Så minns jag julafton. En lång väntan. På tomten 😀 Då alla julklappar skulle öppnas 🙂 Nu är det tvärtom. Njuter av ledigheten och vill att varje minut ska gå långsamt.
Idag tog jag en lång sovmorgon till nästan kl. 10(!). Vardagar går jag upp kl. 5:10 så det var gott att sova ut.

I veckan har det kommit massa fina julkort i brevlådan och brev från Sahlgrenska. Jag ringde och pratade med min diabetessköterska i höstas och hon sa att jag var planerad för läkarbesök i oktober men som blir flyttad till november men jag skulle räkna med december.. OCH i brevet jag fick hem står det att jag är välkommen på läkarbesök i FEBRUARI!! Jo Tjenare! det var ju bara ½år försenat. Men det som gjorde mig mest besviken är att jag skulle till en läkare jag aldrig träffat innan (IGEN). 😦 Förra året fick jag en vikarie som egentligen inte jobbade med diabetes som skulle lära sig mer så det besöket gav mig inte så mycket. Denna läkaren jag skulle till nu stod inte heller med på listan över läkare som jobbar där ordinarie så han är nog inte heller så insatt i diabetes. Jag försår inte varför jag ska dit. Betala 300kr för att han ska få mer erfarenhet?.. Nä jag vill träffa min ordinarie läkare som ”känner” mig och vet hur mitt liv och livsstil är. Som vet mina problemområden, vad som passar med mitt övriga liv och inte.
Jag känner mig väldigt besviken på Sahlgrenska. Eftersom det har varit så rörigt där för mig några år nu med byte av både sköterska och läkare så ofta funderar jag på att byta sjukhus. Alternativ lämna prover och få svar skickat på posten så slipper jag ta ledigt från jobbet 2 gånger för både provtagning och sen läkarbesöket. Efter ca 13år med diabetes känns det som jag kan det hyfsat och behöver en läkare som verkligen kan diabetes och kan ge mig tips och råd som är skräddarsytt för mig. Inte sånt man kan läsa i en vanlig bok om typ 1 diabetes.

Hur har ni det på er mottagning? Någon ni rekommenderar? Och kan man byta sjukhus och sen byta tillbaka om man inte trivs?
Jag har mejlat kontaktpunkten och frågat hur det kommer bli för mig framöver där och sagt att jag vill träffa min ordinarie läkare och om hon har så svårt att få tid till besöken vill jag byta läkare men jag vill träffa samma. Inte en ny varje år.

Broddarna på löpdojjerna

Så fint med snö ute! Äntligen! Hoppas det håller i sig.
Blodsockret är fortfarande svajigt. Ser inget mönster mer än att jag tror att det är stress.. Och stress är ju inte direkt att dosera insulin till 😦 Har fortsatt att göra mig av med ”måsten” och saker som tar onödig energi (inkl människor som tar onödig energi). Notiser på telefonen har jag gjort ljudlösa etc.
Läste förresten en bra krönika av Annelie Pompe tar hon tar just upp våra ”måsten” som kanske egentligen inte är några måsten utan något vi hittar på själva. Ligger nånting i det. Jag jobbar vidare för att hitta mitt ”inner peace”.

Löprundorna är lite svårare med snön nu men ååå så vackert ute! Dessvärre glider man mer på snön så fick ont i knät förra rundan 😦 Men det kom vid 8km och hade lite väl bra tempo (jag var med på en Göteborgs varvs-träning så fick hänga på i deras tempo..).
Men idag fick jag på mig broddarna och det gick riktigt bra!
IMG_0539
Förra veckan kunde jag ta med mig matlåda till jobbet. Blir klart bättre med blodsockret. Lunchrestaurangerna tycker jag verkar ha ganska låg kvalité på sin mat och man märker att det är mycket socker i.

IMG_0437

En typisk lunchrestaurang-rätt.

Men tyvärr fungerat det inte med mitt jobb så jag gör det bästa av situationen.
Hemma äter jag alltid egenlagat. Mättar bra och jag vet vad som är i.

IMG_0544

Gryta med vegme, svamp, lök etc.

Tänk att snart är det jul och imån är det 3:e advent! Sjukt!
Jag hoppas att snön ligger kvar så jag får åka lite längdskidor. Och kanske njuta av lite glass 😀 Hittade den veganska Ben&Jerry glassen på Ica nyligen. Synd att det är så svårt att hitta veganskt snax/sötsaker som finns i sockerfria alternativ. Finns ju massa light glass numer som Lohilo, Njie etc. Men inget veganskt än. Men såklart bättre att inte något av det 😛
IMG_0440

 

Avslutar med en bild från jobbet som jag tog igår. 🙂
IMG_0533

 

Julbord och spa

Igår var jag iväg på julbord och spa. Det var riktigt kul. Var lite orolig över mat, alkohol och framförallt hur cgm:n skulle reagera på bastu, pool och bubbelbad. Men allt gick superbra! Cgm:n höll superbra! Inget trassel alls, trots värme och bad. Så skönt att kunna slappna av lite och njuta och slippa hamna i cgm-trassel vilket blir att jag måste springa med blodsockermätaren och sticka i fingrarna. Nä nu kunde jag sitta i poolen och bara ta en titt på insulinpumpen i badrocksfickan och se vad blodsockret låg på. Så bekvämt och smidigt. Det blev rejält med dans men sockret höll sig bra.
Ett lyckat julbord utan trassel med diabetesen 🙂
Bildresultat för julfest

Bara dextrosol vid känning.

Har varit ganska duktig på att bara använda mig av dextrosol när jag får lågt blodsocker. Jag tycker det är smidigt att ta med. Bra förpackning och tar inte så mycket plats. Och det är snabbt socker som verkar fort. Men de sista känningarna har jag svävat ut (eller kanske fumlat ut) till köket och rotat i skåpen. Vi har inte så mycket sött hemma men sirapsflaskan eller agavesirap har jag fått tag i de senaste känningarna och har slutat dåligt. Jag har svårt att dosera och ni vet ju hur kass man mår och jag tänker säkert som många andra att ju mer desto fortare kommer blodsockret att stiga..
Men så är det ju inte och i vissa fall kan det ta längre tid med en full mage.
Nä så det är blivit jättehögt efter jag tryckt i mig alldeles för mycket socker! 😦
IMG_0428
Då får man ju lite lätt panik och trycker på med insulin som oftast slutar med känning igen.. typiskt. En käftsmäll igen liksom..
Sen mår man ju så dåligt. Illamående, huvudvärk, trött och seg..
Nä jag håller mig till 3-4st dextrosol. Det brukar bli absolut bäst med det.

Igår körde jag crosschallenge. Kände mig trött på passet. Känner mig tröttare generellt så tog en vilodag idag. Ska kolla på Netflix (testar 1 månad gratis). Ska passa på att se lite dokumentärer som Forks over knives, såg att det handlade lite om hur Amerikanska diabetesföreningen var sponsrad av lite tveksamma företag, men har inte så mycket mer koll, får se den först 🙂

På fredag är det dags för julbord med jobbet. Vi åker iväg med övernattning. Tycker alltid det är lite jobbigt. Mat man har svårt att dosera till, ofta mycket alkohol och sen sover man själv eller med kollega som inte har diabeteskoll. Nä det tycker jag är lite obekvämt. Sen är det spa också. Minns att min dexcom-cgm ofta började strula när jag badat bastu/pool. Det är jag lite orolig för.
Så jag tycker det är mycket bättre att gå ut och äta och sen komma hem och sova jämte min ”diabetes-vana” sambo 🙂 Då har man ju dessutom allt man behöver hemma med sensorer, infusionsset, batterier etc även om jag tar med mig känns det alltid som något man glömt.

Nu ska jag ta mig lite julmust (light) som jag fick köpt idag 🙂 Det är ju ändå jul 🙂

Milen med nya tights.

Idag körde jag en testrunda på 10km. Ville kolla formen och hur det skulle fungera med mitt knä och båda fungerade väldigt bra 🙂 Spinningen har nog gjort gått för konditionen. Och så skönt att knät inte började göra ont. Tänkte mycket på tekniken.

Köpte nya tights för löpningen med extra hög midja. Värsta jag vet när byxlinningen ligger och skaver på infusionssetet och i vissa fall skaver loss kanylen! Har haft ett par tights från 2xu och de är väl normalhög i midja, men utan någon bekväm resår utan bara snöre man drar åt. Inte skönt och inte bra när man har en plastkanyl sittandes vid linningen. De byxorna tycker jag ofta hasar ner med. Inga favorit-brallor alltså. MEN så fick jag hem mina nya från Röhnisch med extra hög midja och herregud så sköna! Magen blev inte kall. Härlig skön resår. Nålen satt inte i närheten av linningen så inget skav och byxorna satt på plats! De hasade inte ner. Nyckelficka bak fanns med. Så jag är väldigt nöjd med mina nya tajts 🙂
IMG_0422
Nu har jag sänkt basalen men märker att jag måste ändra lite doser vissa tider. Efter kl. 14 blir jag hög och mellan kl 6-11 ofta låg. Så får försöka småjustera tills det verkar ge någorlunda jämt resultat. Sen ska jag till min diabetesläkare i december. Skulle egentligen dit i oktober men de sa att jag får nog tid i november men bör räkna med december. Och jag har inte fått nån kallelse än så blir väl januari då.. Men skulle behöva lite råd. Jag kan ju en del om diabetesen efter 15år men hela tiden lär man sig nytt och många råd jag fått av min läkare eller sköterska har fungerat väldigt bra trots att jag varit väldigt skeptisk.

Vintertid och utdragna känningar

Då var det första advent till helgen! Hoj vad tiden springer på 😛
Jag går upp kl. 5:10 varje vardag och har börjat tända ett ljus medans jag dricker mitt frukost-kaffe och försöker tvinga mig till jobbet. Mysig stund 🙂
IMG_0394
Träningen går bra. Försöker få med lite styrkeövningar för knät skull och det går bra. Fick tips om en baksida-lår-dödar-övning av en massör som jag var hos som tyckte jag behövde träna dom musklerna mer. Det är den maskinen ni vet där man ligger på mage med vaderna på en dyna som man lyfter mot rumpan. Tar väldigt bra i baksida lår. Men hon rekommenderade att dra upp vikten med båda benen men på nedväg släpper du ena benet så bara ett ben i taget får jobba på nerväg. Sjukt jobbig och jäklar i min låda vilken träningsvärk! Härligt.
IMG_0397
Blodsockret har varit skit i 2 veckor nu. Först har jag legat högt väldigt mycket och höjt basalprogrammet väldigt mycket men inte fått något bra och jämt resultat. Det jag märkt är att när jag ska byta infusionsset har det kommit mycket blod vilket jag förmodar är för att jag träffat ett kärl. Kan det ha betydelse? Går insulinet ut i kroppen sämre? Skulle kunna vara en förklaring.

2 gånger de senaste 7 dagarna har jag fått helt jättejobbiga känningar. Den ena en natt när min sambo väckte mig. Jag var genomsvettig och svamlar. Jag tar dextrosol. 3-4 st. Inget händer. Tar fler. Tar 1 paket. Tar sirap, yoghurt och russin. Och det går inte upp! Tillslut går det upp och jag kan somna om. Vaknar på 6mmol/L?! Kollar kurvan och ser att den inte gått upp mer än till 6mmol/L trots att jag äter hur mycket socker som helst! Och jag hade inget insulin aktivt i kroppen då förutom basaldos. Konstigt.

Idag sket det sig igen. Varit låg hela förmiddagen. På lunchen blev det baguette då de inte hade något annat vegetariskt på lunchstället. Tog vanlig dos och det skenar senare iväg till 18mmol/L. Antagligen för att pumpen stoppat innan lågt flera gånger på förmiddagen och det har blivit lite insulinbrist. Tar inte så mycket extra insulin för jag skulle träna sen. Och sen jag jag cyklat till gymmet och kommit in i omklädningsrummet ser jag att det sjunker snabbt. Kopplar loss pumpen innan passet och går dit. Fortsätter nedåt 😦
IMG_0413
Får känning under passet och trycker i mig 1 och 1/2 paket dextrosol! 😦 Kommer upp till 4,4mmol/l efter 30min.. Passet blir skit. Sitter jämte cykeln och äter dextrosol och dricker vatten. Sista delen av passet kan jag cykla men är så orkeslös så blir bara skit. Instruktören pratade med mig efter passet. Han såg att jag hade haft problem och frågade lite om diabetes och hur jag mådde. Bra instruktör!
Går in i omklädningsrummet och duschar. Kommer ut blir genom svett. 3,8mmol/L igen! Jädra skit. Tuggar mer dextrosol… Hur ska jag kunna cykla hem igen?… Väntar i omklädningsrummet tills det stiger till 4,4mmol/L. Cyklar hem långsamt och får duscha igen hemma 😦 Äter middag och ligger på 6mmol/L…

Varför ändrar det sig så vecka till vecka? och dag till dag.. Motgångar gör väl en starkare men nu är jag bara ledsen och arg. Kan man aldrig få vara ifred? Jag vill träna och må bra.
Jag hatar diabetes..

IMG_0366